Перші сходинки...

Якщо ваша дитина намагається усе робити лівою рукою

Деякі діти намагаються робити лівою рукою те, що зазвичай робиться правою. Ліва рука розвивається в них швидше.
Це викликано тим, що з ряду причин функції правої півкулі головного мозку зосереджені в таких дітей у лівій півкулі. Найчастіше це результат спадковості. Іноді ліва рука більше розвинена й тому, що через ушкодження або захворювання ослаблена права.
У ліворуких ліва рука більша за розміром, на кисті руки виступають вени. До лівої півкулі головного мозку переходить також регулювання мовлення, яке звичайно зосереджено в правій півкулі. У зв'язку з цим мовлення в ліворуких розвивається трохи повільніше, ніж звичайно. Але поступово воно вирівнюється.
Зазвичай у ліворуких посилені мімічна мускулатура лівої сторони обличчя і жестикуляція лівою рукою.
Нав'язливо переучувати ліворуких не слід. Це може привести до порушення плавності вимови, навіть до заїкуватості, до непевності в діяльності лівої руки й інших порушень. Але необхідно все ж таки розвивати обидві руки, залучати і праву руку до різних дій. Граючи з дитиною, треба прагнути до того, щоб іграшки й інші предмети вона брала обома руками. Поступово, коли дитина працює з «конструктором», майструє, перед нею можна ставити такі ігрові задачі, які зручніше виконувати за допомогою правої руки. Такі ранні вправи будуть все більше ускладнюватися в навчанні, праці і спорті.
Вправи, проведені з ліворукими дітьми, повинні мати невимушений характер. Не слід підкреслювати аномалію дитини.
Ліворукість не є перешкодою для досягнення людиною високої досконалості і майстерності в будь-якій справі.

Кожна півкуля головного мозку має свої специфічні функції. Наприклад, у «чистого» правші (а таких у країнах Європи приблизно 42 %) за мовлення, читання і письмо відповідає ліва півкуля, права ж має більш глобальні функції: у її «веденні» знаходиться сприйняття музики, звуків природи (співу птахів, криків тварин, плескоту води, шуму дощу, інтонацій і тембру голосу). У «чистих» ліваків (їх приблизно 5—8 %) все навпаки. Але ж, як відомо, правою частиною тіла керує ліва півкуля, а лівою — права. Отже, коли лівшу змушують писати правою рукою, він не може задіяти для освоєння цієї навички свою праву півкулю, самою природою призначену для контролю за усною і письмовою мовою. Правою ж рукою керує ліва півкуля. У результаті в лівій півкулі в лівші починає поступово формуватися додаткова мовна зона. Але процес цей іде досить повільно, важко, тому що відповідної бази в цій півкулі немає. От тому в ліворуких нерідко зустрічаються затримка мовного розвитку (особливо в хлопчиків), шепелявість, гаркавість, заїкуватість. Багато ліваків-дітей важко навчаються читати і писати. Труднощі виникають через те, що в нас, у Європі, прийнято писати зліва направо. Якщо ж ведуче око в дитини — ліве, то вона не відразу може навчитися орієнтуватися на листі паперу. Її погляд мимоволі спочатку падає на правий бік книги, зошита. Буває, що дитина-лівша починає читати слово з кінця. Розуміє, що виходить нісенітниця, і не зважується вимовити її вголос.
Але не всі діти-лівші зіштовхуються з такими проблемами.

Дитині-лівші можна допомогти, і це під силу всім батькам. Визначити ведучу руку і ведуче око ви зможете за допомогою тестів (руки в замок, «поза Наполеона», прицілювання). До речі, проблеми з читанням, письмом і мовою можуть виникати й у частково ліворуких, якщо ведуче око в них — ліве (ведуча рука в обох тестах може бути правою). У тексті, призначеному для читання, у таких випадках треба позначати кольоровим олівцем літеру, з якої слід починати читати. Або ж ставити стрілочки, які вказують напрямки читання. Якщо дитина пише друковані літери дзеркально, «у зворотну сторону», робити їй зауваження даремно. Краще запропонуйте списувати літери по пунктирних лініях, позначених стрілочками. Так вона досить швидко навчиться зображувати літери правильно.
Якщо до п'яти років дитина не може освоїти вимову звуків «р» і «л», свистячих та шиплячих звуків, то бажано звернутися до логопеда. Заняття з логопедом вимагають досить багато сил і часу, тому краще вирішити цю проблему до вступу до школи, коли дитина ще не завантажена уроками.
Переучувати дітей з лівої руки на праву не потрібно. Це не тільки насильство над психікою, але й грубе втручання в складну діяльність мозку, і може сильно ускладнити подальше життя. Лівшам і так нелегко: через гаркавість, шепелявість, незручність, погані оцінки їм дістається більше докорів і глузувань, вони з дитинства бувають більш уразливими. менш захищеними.
Ідеальним було б навчити дитину-лівшу користуватися обома руками. Адже всі знаряддя праці, вся техніка, всі музичні інструменти розраховані на те, що користуватися ними будуть правою рукою.
Перевага правої руки, боротьба з ліворукістю — не більше ніж забобон. Адже не у всіх країнах прийнято писати правою рукою зліва направо. На Сході, де порядок письма інший, нітрохи не менше розумних і талановитих людей. Чимало їх і серед європейських ліваків. Ліворукими були, наприклад, Лев Толстой, Леонардо да Вінчі, Чарлі Чаплін і багато інших знаменитих і обдарованих людей.